Wstęp
Odnośniki
Czytelnia
Przygotowanie do biopsji prostaty
Biopsja prostaty należy do badań inwazyjnych, ponieważ narusza ciągłość ściany odbytnicy. W związku z tym wymaga właściwego przygotowania:

1. Odpowiednio wczesne przyjęcie leku o działaniu przeciwbakteryjnym. Rodzaj leku i jego dawkowanie ustala urolog kierujący na biopsję. Najczęściej stosuje się antybiotyk z grupy fluorochinolonów (Ciprofloksacyna, Levofloksacyna), który przyjmuje się dzień przed biopsją, w dniu biopsji oraz kontynuuje przez kilka (zwykle 3) dni po biopsji.

2. Inne leki. Pacjenci normalnie przyjmują wszystkie własne leki, za wyjątkiem leków obniżających krzepliwość krwi (Clopidogrel, Ticlopidyna, Acenokumarol, Warfin, Pradaxa, Xarelto). Leki obniżające krzepliwość krwi są obecnie bardzo często używane m.in. w zaburzeniach rytmu i chorobie wieńcowej serca oraz innych chorobach naczyniowych. Pacjenci leczeni tymi lekami są zobowiązani do bezwzględnego poinformowania o tym urologa wykonującego biopsję oraz konsultacji z lekarzem, który te leki zalecił w celu ustalenia możliwości ich odstawienia lub odpowiednio wczesnej zamiany na heparyny drobnocząsteczkowe podawane w postaci zastrzyków podskórnych ( np. Clexane, Fraxiparyna). Niedopełnienie tego może spowodować wystąpienie poważnych powikłań po biopsji.

3. Leki przeciwbólowe. W Akademickim Centrum Medycznym wszystkie biopsje wykonywane są w znieczuleniu nasiękowym pęczków naczyniowo-nerwowych zgodnie z wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Urologicznego. Zażywanie dodatkowych leków przeciwbólowych nie jest konieczne.

4. Posiłki. Nie ma potrzeby pozostawania na czczo. Zalecane jest spożycie lekkiego śniadania oraz wypicie zwykłej ilości płynów.

5. Wypróżnienie – zalecane w dniu biopsji.

zgoda:
zgoda_na_biopsje.doc